i feel a need, a need for speed...

Tack vare min låtsaspappa började titta på Formel 1 runt 2002, men jag fattade inte riktigt grejen förräns slutet på 2003 då jag verkligen började följa serien. Kom på senare att jag faktiskt var i Australien medans loppet avgjordes där 2003, riktigt störande faktiskt.

Eftersom jag alltid har gillat rött (hejade på Kanada i hockey av den enkla anledningen) och det fanns en stegrande svart häst på den var valet enkelt vilket när det gällde vilken förare jag skulle heja på. Så under 2003 och 2004 såg jag Michael Schumacher stå längst upp på pallen så många gånger att jag fortfarande kan melodin till den italienska nationalsånen utantill ;D

Efter att Schumacher slutade 2006 visste jag inte riktigt vilken förare jag skulle heja på, så 2007 och 2008 gjorde det inte så himla mycket om jag missade ett eller annat lopp. Me jag fortsatte heja på Ferrari och har sällan varit så arg som när Hamilton snodde Massas världsmästartitel dom sista 100m under det sista loppet på säsongen.
Men i början av 2009 var det en snabb kille med grym humor som jag började hålla på, Sebastian Vettel och Red Bull Racing gjorde ett grymt jobb och blev tvåa i både konstruktörs- och förar VM. Sebastian Vettel är föresten den yngsta föraren som tagit poäng, tagit pole och vunnit ett lopp.

2009 gjorde också Jaime Alguersuari debut, den yngsta föraren som någonsin kört ett Grand Prix. Han har gjort ett grymt bra jobb i Toro Rosso trots att han inte alls har lika mycket erfarenhet som de andra. Han håller jag på i mitten av fältet. 2010 kom ett antal nya team och av dom håller jag på Karun Chandock som kör för HRT. Han är grym på att köra + att han är en skön personlighet.

Det är många som funderar varför jag tycker det är så himla roligt att se bilar åka runt, runt, runt. Jag vet faktiskt inte riktigt själv faktiskt, men jag vet att det mycket mera spännade än vad folk tror. I år har det blivit lite sämre racing men förra året var det otroligt mycket som avgjorde om man vann eller inte.
Som exempel kan man ta Tysklands GP från förra året, Mark Webber stog i längst fram, men efter att ha kört ihop med Barrichello fick han en bestraffning som tvingade honom att köra igenom depån. Efter det hade runt 3 förare ledningen tills Webber tog den och vann tack vare smart däckstopps strategi.
Formel 1 blir aldrig mer spännade i kvalen, man kör med nästan helt tomma bilar och mjuka däck för att försöka få bästa tid för att få starta längst fram.
Så fort man har grepp om reglerna är F1 en av de roligaste och bästa sporterna i världen.

På senare tid har jag börjat kolla på Speedway, Rally och MotoGP med, men inte tillräckligt mycket för att hålla på någon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0